Monday, July 18, 2011

busana

salam..

bismillah..
:
:
aku lame da xhapdate blog aku kn??heheh..aku nga bace novel skang ni..tp..aku rase novel ni dah berkurun-kurun..aku baru terhegeh-hegeh nk bace...huwoo... T_T

tp xpe.....asalkan bace..kan??ngee :) ok..ok..aku terjumpe satu bende yang menarek lak lam novel yg aku bace ni..lam novel ni...sorang pembesar melayu 2 nk buat pertandingan menjahit busana MELAYU..ha...pendek cite..pembesar tersebut pegi la jumpe guru agama dye..

lalu...guru agama dye pon bg la tahu..pebende syarat2 yang patut ade dalam pertandingan jahit menjahit nih...ha..meh kite teliti bersame-same owkeyh!

syarat pertama busana Melayu itu hendaklah pantang membuka aurat..sesiapa memakai tetapi terbuka aurat, tanda imannya sudah berkarat. tanda orang tidak semenggah, berkain baju berdedah-dedah. barang siapa memakai singkap-menyingkap, tanda dirinya tiada beradab. Adat orang Melayu jati, berkain baju berhati-hati.

syarat kedua busana Melayu itu pantang kainnya nipis, apabila berkain baju yang tipis, disitulah tempat syaitan dan iblis. apabila memakai baju terlalu jarang, malu tak ada aib pun hilang. sesiapa memakai akan pakaian yang tembus mata, tanda dirinya di dalam nista

syarat ketiga busana Melayu itu mestilah pantang ia berpotongan yang ketat. Tiada boleh sama sekali menampak lekuk atau liku di tubuh. ingatlah apabila memakai yang ketat-ketat, agama hilang binasa adat. barang siapa berbaju sempit, imannya malap jiwanya sakit.

syarat keempat busana Melayu, pantang ia mengada-ada. membuat baju harus sejudu, pantang ia meniru-niru, supaya tak hilang maruah Melayu. apabila memakai tahukan diri, supaya tak lupa diri sendiri. kala memakai elok menurut adat kelak tidak membawa mudarat. ingatlah, jika memakai elok menutupi badan, supaya tidak disusupi setan..

...aha...cane..cane...dasyat kan??tym aku bace la syarat2 menjahit ni..huihh..makan dalam...terus bukak almari tengok baju2 aku...erk...mcm xbanyak je ikot syarat busana Melayu ni.. T_T

"Busana itu cerminnya iman. Cerminnya akhlak, cerminnya tamadun, cerminnya bijak. Tinggi ilmu sesuatu bangsa diukur pada busananya. Busanalah petunjuk dan pedoman kita nak menilai hebat atau tidak, halus atau kasar budaya"

xpe..xpe..kite cube berubah.. :)

::take care people::
::all these terms and conditions were taken from Manikam Kalbu, Faisal Tehrani..eheh :p::


No comments:

Post a Comment