Thursday, August 4, 2011

tutup.

salam

bismillah...

hoho..lame hoiii xhapdate belog ni hoii..smalam cam da ade idea..tp terbantut pule..lalu aku tangguh2kan..tetibe..aha!hari ni..idea suda dtg ya sheikh!ewahh!aha..well..well..time kaseh kt peshbuk aku..dan pada sahabat aku sbb da tlg secare tak lansung lam menyumbang idea..oho..
:
:
hari ni aku ade la post something kt peshbuk an..alhamdulillah!dapat sambutan plak..ramai jugak lah yg like..jadi aku terpanggil la..*ayat cam xleyh blah* nk hurai kan cket...seperti yang telah aku khabarkan..bukan lah aku bijak pandai berhukum agama,ini sekadar sisipan pandangan aku seorang manusia yang selayaknya dipanggil hamba..yg pada aku bicara ini telah coba aku sandarkan pada kalamNya..andai punya kecacatan..sudi-sudilah menegur dan tolong sempurnakan kecacatan itu..
:
:
ewahh!madah-madah lak aku ;p
:
:
AURAT
:
:
sensitip oii word nii!malahan aku pon belum tentu khatam dan hadam kefahaman aku tentang AURAT..malahan mungkin juga aku faham tapi xbisa menyempurnakan kefahaman ku melalui perbuatan ku..sadis kan aku?? T_T
:
:
AURAT yang aku paham setelah mengorek-ngorek isi ilmiah dari buku dan tenet, adelah bahagian tubuh badan yang HARAM dinampakkan pada bukan MAHRAM seseorang..contoh la..dalam buku FIQEH WANITA, Muhammad Bin Salim Bin Hafizh, yang telah diterjemahkan dan diulas oleh Thahirah Abdur Rahman, btau la, seorang wanita itu hendaklah menjaga auratnya jangan sampai terdedah kepada wanita lain..ha..see..tu wanita lain pon xleh..apetah lagi LELAKI AJNABI...lelaki asing..bukan MAHRAM kita..
:
:
jadi..betul ke ALLAH ade suruh perempuan-perempuan like u, u, u, and u, including me menutup AURAT?ke suruh pakai TUDUNG xpayah tutup AURAT..ke pakai TUDUNG bila sampai seru je..xpon..xpayah lansung tutup AURAT..
:
:
ALLAH SWT telah berfirman dengan sangatt laa canteq dan indah tahap super duper walaweyh tentang hal ni..

"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasan (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali kepada SUAMI mereka, atau putra-putra mereka.." ila aakhir ayah.. [24:31]

dan lagi uols

"Wahai Nabi! Katakanlah kepada istri-istrimu,anak-anak perempuanmu, dan istri-istri orang mukmin, hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh.." ila aakhir ayah..[33:59]

canteq kan?indah kan?tapi tulah...aku pon xpas lagi yang sebegini dan yang sebegitu..harusnya bila dimulakan kalau bukan sekarang?esok?luse?sempat ke?kenapa nak kene tunggu sampai seru baru nak pakai tudung tutup dada n tutup aurat bagai..ni bukan macam amik ubat kaunter 8 kt spital nk kne dipanggil-panggil..ini memang dah termaktub dalam QURAN weyh..bukan main-main weyh..
:
:
jadi..tudung yang macam mana?baju yang macam mana?
:
:
tudung yg sudah tentu labuhnya menutup dada..itukan perhiasan wanita..cukup juga menutup rambut di kepala..
:
:
baju?
:
:
yang secukupnya kain dan potongannya tidak pula ketat menampakkan segala susuk dan lekuk di tubuh wanita..ya..mengapa harus ditayang2 pada semua orang kalau yang hanya bisa melihat hanya sang SUAMI..seyes..memang canteq and ayu sangat lau pakai ala2 kebaya pendek gitu..ada curve siap..tapi..lebih solehah kalau pakai yang sekadarnya sahaja..
:
:
T_T
:
:
entri ni mmg kene betul dgn entri busana aku yang lepas..aduhh..menyucuk dan makan dalam..

duhai hati, perhatikanlah diri, masih banyak yang perlu diolah malah dibaiki, kita orang ISLAM, bertuahnya dilahirkan sedia ISLAM..xperlu susah payah mencari-cari..tapi..masih lagi buta mata hati..xmahu memahami tuntutan-tuntutan yang MUDAH tapi diSUSAH-SUSAHkan oleh makhluk-makhluk seperti kita ini..

::ramadhan kareem::
may this RAMADHAN be the best RAMADHAN for me, u, u, and all of us..INSYAALLAH!


No comments:

Post a Comment